تکمیل خط 2 مترو اصفهان به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ صرف 5 هزار میلیارد تومان طی دو سال برای احداث مترو

شهردار اصفهان گفت: تاکنون در قالب زمین، اوراق مشارکت و اعتبار نقدی 5 هزار میلیارد تومان در خط دوم متروی اصفهان هزینه شده است که برای تکمیل این خط به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.  

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در جلسه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای شهری استان اصفهان با اشاره به اینکه باید قطار حومه‌ای را تقویت کنیم تا روزانه ۱۰ هزار اتوبوس از صنایع اطراف، وارد اصفهان نشود، اظهار کرد: از همین رو باید به شهرهای همجوار توجه کرد تا کلانشهر اصفهان کمتر آسیب ببیند.   

وی ادامه داد: باید گام نخست در اجرای قطارهای حومه ای به گونه‌ای برداشته شود که مسیرها را هموار کند، البته یکی از پیچیده‌ترین کارها در این زمینه استفاده از اوراق مشارکت است.

*احداث هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد

شهردار اصفهان با بیان اینکه احداث هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد، اما در واقع این هزینه ۵۵ میلیون دلار است، گفت: اگر بهای هر دلار را ۳۲ هزار تومان حساب کنیم، احداث هر کیلومتر قطار شهری یک ‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و با نرخ فعلی دلار، یک‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل خط دو مترو به ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز دارد، گفت: تاکنون با نرخ فعلی دلار برای خط دو مترو اصفهان پنج هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، زمین و پول در دو سال اخیر هزینه شده است.

نوروزی افزود: همچنین با نرخ فعلی دلار برای احداث خط یک مترو اصفهان ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌هایی به ارزش حدود یکصد هزار میلیارد تومان در شهر احداث شود تا امکان ارائه خدمات از طریق قطارهای حومه‌ای فراهم شود، گفت: اگر حجم عظیم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در طرح ایجاد قطارهای حومه‌ای مورد توجه قرار نگیرد، اتصال این خطوط نیز امکان پذیر نخواهد بود.

شهردار اصفهان هزینه جابجایی مسافر در متروی اصفهان را معادل 17 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که از مسافران یک هزار و 200 تومان دریافت می شود. 

وی به نظر قانون گذار در مورد مترو در قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: در فراز نخست این قانون راه و شهرسازی مکلف شده با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های شرکت حمل و نقل ریلی مسافری، خطوط حومه‌ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومه‌ای در زیر مجموعه شرکت راه آهن تشکیل دهد.

نوروزی افزود: در فراز دوم این قانون آمده است این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوطه، متولی تمام امور حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به فراز سوم این قانون هم گفت: براساس این فراز فعالیت شرکت‌های قطارهای شهری به طور مستقل در امور توسعه حمل و نقل ریلی حومه بلامانع است.

شهردار اصفهان اظهار کرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

*اوراق مشارکت تنها راهکار حمایت وزارت کشور از قطارهای حومه ای

در ادامه این جلسه، حسین رجب صلاحی، معاون امور شهرداری ‌های سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری ‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تحقق ارتباط بین شهرهای مادر و شهرهای جدید، اجرای قطارهای حومه‌ای است که همواره در تمام شهرهای دنیا مورد توجه بوده است، اظهار کرد: وقتی شهروند ساکن شهرهای جدید اطمینان داشته باشد با پیمودن ۲۰ دقیقه مسیر به وسیله قطار حومه‌ای به مرکز شهر مادر، دسترسی پیدا می‌کند، انگیزه کافی برای اسکان در شهرهای جدید را خواهد داشت.

وی بیان کرد: در همین راستا می توان از محل تبصره ۱۹ و اوراق مشارکت به شرط آنکه چارچوب ‌های قانونی آن تشکیل، مجوزهای لازم ماده ۲۳ از دولت دریافت و ردیف اعتباری برای آن تعریف شود، کمک‌های لازم را اجرایی کرد.




کد محتوا 27186

برچسب ها